Dítě nastupující do 1. ročníku základní školy by mělo být pro školu zralé a připravené. Posouzení školní zralosti je obtížné. Jistě Vám poradí učitelky v MŠ, logoped, lékaři, někdy je nutno ponechat rozhodnutí na pedagogicko-psychologické poradně. V neposlední řadě je posouzení školní zralosti záležitostí zápisu v ZŠ. Konečné rozhodnutí je však na Vás, rodičích.
K tomu by Vám mělo pomoci následující desatero optimálních (žádoucích) dovedností budoucího prvňáčka.
Dítě by při nástupu do ZŠ mělo být ZRALÉ, a to:
fyzicky
být dostatečně fyzicky a pohybově vyspělé (optimálně velké, aby uneslo tašku, běžně nemocné; dovednosti: stojí na jedné noze, chytí míč, oblékne se, zaváže si tkaničky, vysmrká se, používá správně příbor)
zvládat koordinaci ruky a oka, jemnou motoriku, pravolevou orientaci (např. obkresluje, vybarvuje, stříhá, zachází i s drobnými předměty - stavebnice, korálky, drží správně tužku dvěma prsty s třetím podloženým, má uvolněné zápěstí)
psychicky
zvládat přiměřené jazykové, řečové a komunikativní dovednosti (např. vyslovuje všechny hlásky, mluví ve větách a vede rozhovor, má přiměřenou slovní zásobu, umí pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno)
být schopné rozlišovat sluchové vjemy (vytleská slovo na slabiky, určí první nebo poslední hlásku ve slově)
být schopné zrakového vnímání a prostorové orientace (např. podstatné znaky a vlastnosti jako barvy, velikost, tvary; najde rozdíly mezi dvěma obrázky; rozumí pojmům nad, pod, dole, nahoře, vlevo, vpravo, uvnitř a vně)
zvládat jednoduché logické a myšlenkové operace (má představu o čísle - ukáže na prstech, spočítá počet prvků do 10, rozpozná základní geometrické tvary, řeší jednoduché slovní úlohy, hádanky, rébusy, labyrinty)
mít dostatečně rozvinutou záměrnou pozornost, schopnost zapamatovat si a vědomě se učit (soustředí pozornost na 10 - 15 min., nechá se získat pro záměrné učení, zapamatuje si, co prožilo, vidělo, slyšelo a své poznatky produkuje; pamatuje si říkadla, básničky, písničky, přijme úkol či povinnost, postupuje podle pokynů a činnost dokončí, pracuje samostatně)
vnímat kulturní podněty a projevovat tvořivost (pozorně poslouchá či sleduje literární, filmové, dramatické či hudební představení, zaujme ho výstava, návštěva zoologické zahrady, dětských kulturních programů, svoje zážitky vypráví, zajímá se o knihy, rozlišuje a dodržuje rytmus, hraje tvořivé hry - na něco nebo někoho)
sociálně
být relativně citově samostatné a schopné kontrolovat své chování (např. zvládá odloučení od rodičů, dovede odložit přání na pozdější dobu, dodržuje dohodnutá pravidla)
být přiměřeně sociálně vyspělé (navazuje kontakty s dětmi i dospělými, zapojí se do skupiny, přizpůsobí se, je ohleduplné)
orientovat se ve svém prostředí i praktickém životě (ví, jak se jmenují rodinní příslušníci, svou adresu, kam chodí do školky, kam se obrátit v nouzi; vyřídí drobný vzkaz, nakoupí a zaplatí v obchodě; má poznatky ze světa přírody, kultur a techniky; rozumí přírodním dějům např. proměny ročních období)